via forrester.com
先日iPadが発表された際、大きく議論になったことの一つが「Flash非対応」だと思います。
様々なネット接続機器が登場する中、これからのインターネットは、各デバイスやプラットフォームが独自のルールで支配するthe Splinternet(分断されたインターネット)になっていき、従来のマーケティング手法は通用しなくなっていく、ということを示唆しているエントリがあったので抄訳にてご紹介。
Web(やWebマーケティング)の全フレームワークはこの考え方を基本としていた「全てが互換性のあるフォーマットに入っていること」。どんなブラウザやコンピュータ、コネクションであっても全く同じものを見ることができる、という。しかし今、iPhone、Android、Kindle、タブレットPC、そしてテレビでネットに接続したとき、その通りではないことが分かる。これらのデバイスであなたのサイトはきちんと表示されない。flashを含んだものや、マウス操作を前提としたつくりのものは特にそうだ。iPhone上で動くアプリはAndroidでは動作しない。As we all gird for the launch of the Apple Tablet, take a moment to step back and realize what all these new devices are doing. The whole framework of the Web (and Web marketing) is based around the idea that everything is in a compatible format. Any browser, any computer, any connection, you see pretty much the same thing.Now with iPhones, Androids, Kindles, Tablets, and TVs connecting to the Web, that's not true. Your site may not work right on these devices, especially if it includes flash or assumes mouse-based navigation. Apps that work on the iPhone don't work on the Android.
その一方で、Web上の多くの興味深いコンテンツが、ログインパスワードの向こうに隠されている。例えばFacebook。Facebookアプリが他のどこでも動作しないだけでなく、多くのコンテンツをGoogleで検索することができない。また、News CorpやNew York Timesはより多くのコンテンツの閲覧にログインを科すよう議論をしている。Meanwhile, more and more of the interesting stuff on the Web is hidden behind a login and password. Take Facebook for example. Not only do its applications not work anywhere else, Google can't see most of it. And News Corp. and the New York Times are talking about putting more and more content behind a login.
Webマーケティングは1995年から、全てが相互接続しているという前提のもの成長を続けてきた。クリックスルー、アドネットワーク、分析、SEO・・・これらが機能したのはWebが標準化されているからだ。Googleが機能しているのも同じ理由から。だがそれはもう無くなる。それぞれのデバイスが独自のアドネットワークやフォーマット、テクノロジーを持っており、それぞれのソーシャルサイトがログインを必要とし、サーチエンジンから多くのコンテンツを隠している。Web marketing has grown since 1995, based on the idea that everything is connected. Click-throughs, ad networks, analytics, search-engine optimization -- it all works because the Web is standardized. Google works because the Web is standardized.Not any more. Each new device has its own ad networks, format, and technology. Each new social site has its login and many hide content from search engines.
私たちはこの新しいWebの世界をthe Splinternet(分断されたインターネット)と呼んでいる。それは統一されたものとしてのWebを分断するもの。長く、永遠に続くであろうと考えていた黄金時代は、15年たち終わりを迎えようとしている。We call this new world the Splinternet. It will splinter the Web as a unified system. The golden age has lasted 15 years. Like all golden ages, it lasted so long we thought it would last forever. But the end is in sight.
単一だったネットの世界も細分化がすすみ、デバイスやサイトごとにルールが異なってきていています。実際私たちは、iPhone用のクライアントからのアクセスを含むTwitter全体の正確なUUを測定することすらできません。
「テレビや新聞などのマスが効かなくなった」ということと通ずる世界観の変化の始まりようにも感じます。
ではどうすべきか。それに対するアドバイスも述べられています。
してはいけないこと:パニックになって、全てをまた統合しようとしないこと。破壊を止めることはできない。Here's what not to do: panic and try to unify things again. The shattering cannot be undone.するべきこと:①デバイスを注意深く選ぶこと・・・誤った選択をした場合、一つのものに投資した分を他に転用することは容易ではありません。②分析やリンク、効果測定を再考すること・・・新しい環境でもこれらは使えるようになってきている。③新しいチャネルをプロモーとすること、ただしここではSEOにはあまり期待できない。iPhone appsやFacebookはもっともエキサイティングな新規のチャネルです。 ④新たなプラットフォームを味方にしていくのと同時に、Webの背景にあったこれまでの快適な環境(これまであなたの成長を支えてきた様々なツール群)から去っていくということを認識すること。Here's what to do: choose your devices carefully -- investments in one cannot be transferred easily to others if you make a mistake. Rethink analytics, links, and measurement -- they're just becoming available in the new environments. Promote the new channels, SEO won't help you so much here. Platforms like iPhone apps and Facebook are some of the most exciting new channels out there. Just realize that you're leaving the comfy environment of the Web behind -- along with all the tools you've grown dependent on -- as you embrace the new platforms.
ちなみに、Proof the Splinternet is realという続編もあるので興味のある方はどうぞ。
Posted via email from Capote's Connected Communications - 続・広報の視点